fredag 31. oktober 2008

opligatorisk individuell logg

Obligatorisk individuell logg

Torsdag 28. August.08
Innføring i GLSM, info om oppgåve og frister.
Oppmøte: Samling i klassen

Torsdag, 2. Oktober.08
Rettledning med praksislærer og faglærer i GLSM.
Ca kl 14 – 14.35

Mandag, 6. Oktober.08
Starter kl.10, slutter kl. 15
Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- startet på prosjektplan
-fant litteratur (- en tankevekker; lærervansker i matematikk) om temaet

Tirsdag, 7. Oktober.08
Starter kl. 12.30, ferdig kl. 15
Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- jobbet videre med prosjektplan
- introduksjon til temaet
-problemstilling og mål
-forskingsmetoder

Torsdag, 9. Oktober.08
starter kl 8.30, ferdig kl 14.30
oppmøte: Ida, Mona og Geir Martin
Hva gjorde vi:
Ferdigstilling av progresjonsplan.
Få klar kartleggings oppgavene
-oppmøte med Gry (kl 13.00)
Finpuss og endringer i oppgaven

Mandag, 13. Oktober.08
starter kl 10, ferdig kl 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
Endret oppgavene, ferdig utkast til kartleggingen
Møte med praksislærerne kl 13.00
Fikk tilbakemelding
Fikk justert utkastet

Onsdag, 15. Oktober.08
starter kl 8.15, ferdig kl 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
Utførte kartleggingsundersøkelser på barneskolen

Torsdag, 16. Oktober.08
Starter kl. 9.30, ferdig kl. 14.50 på HSH.
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobbet medvurderingsskjema til matte ark
-laget spørsmål til intervjuet
15.00- 15.30 Samtale med praksislærene på Langeland skole

Fredag, 17. Oktober.08
starter kl 9,00 ferdig kl. 12.15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Matin og Birthe
Hva gjorde vi:
-intervjuet 6 av de elevene (hver elev omtrend 30-45min)
-snakket med praksislærer

Mandag, 20. Oktober.08
starter kl 9, ferdig 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
begynte med første ”utkast til rapporten”

Tirsdag, 21. Oktober.08
Startet kl. 11, ferdig 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobber videre med første utkast
-spørsmål om første utkast
-kl 12 møte med Birgit
-fordelte hjemmeoppgaver

Onsdag, 22. Oktober.08
starter kl 10, ferdig 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-retter første utkast
- begynte med rapporten

Torsdag, 23. Oktober.08
starter kl 12, ferdig kl 15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-planlagt videre muntlig presentasjon
-muntlig presentasjon i lag med 3 andre grupper
Faglærer: Gry

Fredag, 24. Oktober.08
starter kl 8.30, ferdig kl 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobbet med rapporten

Måndag, 27. Oktober.08
starter kl 12, ferdig kl 14.15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- leste kommentarer fra Birgit og Gry
-retter opp små ting i rapporten
-skrev litt om Vygotskij
- valgte mer bøker
-fordelte hjemmeoppgaver

Tirsdag, 28. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 14
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-skrev videre på rapporten
Samkjørte hjemmearbeid
fordelte hjemmeoppgaver

Onsdag, 29. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Jobbet noe alene og noe i gruppe.
Hva gjorde vi:
-skrev videre
- jobbet med teorien
-retter opp små ting

Torsdag, 30. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 18
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-drøfting
-avslutning
-sammendrag

Fredag 31. Oktober.08
Startet 9.30 ferdig kl 14.00
Oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Retting, justering, og utfylling av rapporten
Innlevering.




Refleksjoner etter GLSM -prosjektet

Hva har jeg lært i dette prosjektet?
Jeg synes at jeg lærte masse både om kartlegging, gjennomføring av prosjekten og intelligente barna.
Tema på vårt GLSM prosjekt ble forandret underveis. Vi hadde tenkt å skrive om de svake elevene, men i praksisperioden fant vi ut, at vi hadde mer lyst å skrive om de intelligente barna. Dessverre hadde vi ikke mye tid i praksisperioden til å tenke så mye på det, for det var travelt. Derfor hadde vi problemstillingen ikke helt klar på første rettleiingsmøte. Vi hadde bare mange ideer, men opplevt at det var vanskelig å finne rett fokus.
Jeg har fått et dybere innblikk i hva som er viktig når en jobber med intelligente barna. Det er nødvendig at barn er motivert når de skal gjøre oppgavene, for å blant annet forhindre at de blir underytere. Det er også viktig at oppgavene de får er utfordrende faglig, slik at de holder interessen oppe.

Gruppearbeid i praksisgruppe har fungert fint. Vi var fire studenter på gruppa. Alle har jobbet bra og det var ikke heftige diskusjoner, slik at vi var enig i det vi skrev om.
Det var en ganske bra løsning å laste opp tekstene våre som vi skrev på fronter, slik at alle vi hadde tilgang til dem og kunne rette noe eller komme med forbedring.
Nå gleder jeg meg på noe uker med vanlig undervisning og sosial omgang med klassen.

Ingen kommentarer: